Date:April 25, 2014

Computerspil vokser i Danmark

Det danske marked for computerspil er vokset med 83 procent siden 2011.
66 procent af salget er i dag digitalt på nettet, hvilket er nordisk rekord.
De fysiske butikker er dog fortsat den største salgskanal for de interaktive spil.

Nye tal fra Multimedieforeningen viser, at vi danskere køber computerspil som aldrig før. I 2013 var omsætningen på 1,43 mia. kr., hvilket svarer til en vækst på 83 procent i forhold til detailsalget i 2011.

Den imponerende vækst skal ses i lyset af, at det fysiske salg er faldet 15 procent årligt siden 2011. Den største salgskanal er dog fortsat den traditionelle detailhandel, men væksten kommer ikke overraskende fra det digitale salg af spil.

Spil downloades i stor stil på nettet
”I stedet for at købe spillene på et fysisk medie, så vælger flere og flere danskere at købe og downloade spillene direkte fra internettet via mobilen, spilkonsollen eller computeren”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.

Største digitale andel i Norden
Hele 66 procent af den danske omsætning i 2013 var således digital, hvilket er den største andel i Norden. Og det er ikke kun selve spillene som hentes direkte fra nettet. En stor del af omsætningen stammer fra det ekstra spil-indhold, man i dag kan tilkøbe for at udvide spiloplevelsen.

Internettet har altid været en fordel
”Generelt har vi danskere været hurtige til at udnytte internettets muligheder, og spilbranchen har modsat film- og musikindustrien fra starten set internettet som en positiv salgskanal”, siger Morten Nielsen.

De fysiske butikker lever
De fysiske butikker er dog langtfra uddøde. Det fysiske salg er væsentligt større end blot spil-salget. De nye tal omfatter nemlig ikke salg af spilkonsoller, tilbehør, betalingskort til online-spil og digitale butikker samt fysiske enheder som de populære figurer til Skylanders og Disney Infinity.

”De fysiske butikker har fortsat deres berettigelse. Kun her kan man spørge kvalificeret personale til råds og få en dybere og mere personlig service end internettet kan levere”, slutter Morten Nielsen.

Om de nye tal

  • De nye tal stammer fra rapporten Nordic Game Sales 2013 baseret på tal fra ANGI Nordic, GfK Entertainment og Superdata Research.
  • De digitale tal er baseret på 804.826 unikke betalende spillere, der samlet har indgået 1.957.231 digitale transaktioner.
  • Den danske digitale markedsandel udgør 66 procent. Den højeste andel af de nordiske lande.
  • Den næststørste salgskanal efter de fysiske butikker er mobilen med en omsætning på 284 mio. kr.