Date:November 28, 2013

Computerspil giver Hollywood tæsk

Pressemeddelelse, 28. november 2013

Computerspil er i dag verdens største underholdningsfænomen. Nye spilkonsoller forstærker effekten og markedet vokser med 20 procent

De største underholdningsfænomener skal ikke længere findes blandt Hollywood blockbustere eller internationale musikstjerner.

5,5 mia. kr. på tre dage
Computerspil har overtaget førstepladsen, når det gælder underholdningsindustrien. Fx indtjente det seneste Grand Theft Auto computerspil 5,5 mia. kr. på tre dage, da det udkom i september. Til sammenligning tog det The Avengers 19 dage at nå samme omsætning, som den hurtigste film nogensinde.

Nye konsoller buldrer frem
Og udviklingen er kun lige begyndt. Millioner af computerspil-fans verden har ventet utålmodigt på den nye generation af spillekonsoller Xbox One og PlayStation 4, der netop nu udkommer verden over.

”De nye konsoller er kommet stærkt fra start, og både Xbox One og PlayStation 4 solgte over 1 million eksemplarer de første 24 timer. Vi er vidne til et generationsskifte med en enorm gennemslagskraft, der kun vil underbygge spilmediets dominerende rolle”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.

Markant bedre spiloplevelse
De nye spillekonsoller vil ikke kun være langt mere kraftfulde end den nuværende generation.

”Hele spiloplevelsen forbedres markant, offline- og online-spil smelter sammen og det bliver nemmere at dele oplevelserne med vennerne på de sociale medier. Samtidig udvides samspillet mellem spilkonsoller og smartphones og tablets med de nye konsoller”, fortæller Morten Nielsen.

20 procents vækst
Også økonomisk forventer spilindustrien at de nye konsoller og tilhørende spil bliver en magtfaktor. Den nordiske spilbranche – ANGI – forventer at salget af konsoller og spil vil stige med 20 procent, så det samlede nordiske marked vil nå knap 4,5 mia. kr. i 2014.

Yderligere 25-30% vækst online
Og markedet er langt større end dette. Tallene er nemlig baseret på salg af fysiske spil. Oveni skal lægges spil-tilbehør samt det hastigt voksende marked for download af spil og tilkøb af ekstraydelser online.

De største spilproducenter anslår, at 25-30 procent af deres salg i dag er rent digital.

“Denne tendens vil blive endnu mere markant med de nye konsoller. De fysiske spil vil blot være platformen for en bred vifte af online-muligheder og en meget længere levetid for hvert spil”, fortæller Morten Nielsen.


Yderligere info: Henrik Groth, 40522308,
hg@k-2.dk