Date:July 08, 2014

Dataspill boomer i Norge

Nye tall viser en vekst på over 100 prosent:

Det norske markedet for dataspill er fordoblet siden 2010, hvilket er en nordisk rekord. 60 prosent av salget er i dag digitalt. De fysiske butikkene er fremdeles den største salgskanalen for de interaktive spillene.

Nye tall fra NSM viser at vi nordmenn kjøper dataspill som aldri før. I 2013 var omsetningen på 1,82 mrd. kr., hvilket tilsvarer en vekst på over 100 prosent i forhold til detaljsalget i 2010.

Den imponerende veksten skal ses i lyset av at det fysiske salget har falt med 17 prosent årlig, siden 2010. Den største salgskanalen er fremdeles den tradisjonelle detaljhandelen, men veksten kommer ikke overraskende fra digitale salg av spill.

Spill lastes ned i stor stil på nettet

«En stor del av det digitale spillsalget foregår via mikrotransaksjoner, hvor spillerne kjøper nytt innhold til spillene sine online. Selve spillet kjøpes som regel i fysisk form i butikkene, og de digitale produktene kjøpes i etterkant, som ekstra innhold for å utvide spillopplevelsen. I tillegg kommer alle spillene som kjøpes og lastes ned direkte fra Internett til mobiltelefon og nettbrett», sier Richard Pettersen fra NSM.

Internett har alltid vært en fordel

Hele 60 prosent av den norske omsetning i 2013 var således digital. Og det er ikke kun selve spillet som hentes direkte fra nettet. En stor del av omsetningen stammer fra det ekstra spillinnholdet man i dag kan kjøpe som tilleggspakker, for å utvide spillopplevelsen.

«Generelt har vi nordmenn vært raske til å utnytte Internettets muligheter. Og spillbransjen har, i motsetning til film- og musikkindustrien, fra starten sett på Internett som en positiv salgskanal», forteller Richard Pettersen.

De fysiske butikkene lever

Men de fysiske butikkene er langt i fra utryddet. Det fysiske salget er vesentlig større enn bare salget av selve spillene. De nye tallene omfatter nemlig ikke salg av spillkonsoller, tilbehør, betalingskort til online-spill og digitale butikker, samt fysiske enheter som de populære figurene til Skylanders og Disney Infinity.

«De fysiske butikkene er fortsatt ganske viktige. Der kan man jo spørre kvalifisert personale om råd, få en dypere og mer personlig service enn det Internett kan levere», sier Richard Pettersen.

Om de nye tallene

  • De nye tallene stammer fra en rapport som ikke er offentliggjort enda, ”Nordic Game Sales”, og er basert på tall fra ANGI Nordic, GfK Entertainment og Superdata Research.
  • De digitale tallene er basert på 804 826 unike betalende spillere, som samlet har utført 1 957 231 digitale transaksjoner.
  • Den norske digitale markedsandelen utgjør 60 prosent.
  • Den neststørste salgskanalen, etter de fysiske butikkene, er mobilen med en omsetning på 346 mill. kr.