Date:June 22, 2015

E3 2015: 750 mia. kr. på spil

Pressemeddelelse, 22. juni 2015

Verdens største computerspils-messe – E3 – er netop blevet afholdt i Los Angeles. Her mødtes over 60.000 computerspils-entusiaster, nørder, forretningsfolk, kendisser og journalister fra hele verden til et inferno i lyd og billeder.

750 mia. kr. på spil
”Forventningerne til årets E3 messe var enorme, og alverdens udviklere spiller på alle tangenter for at imponere de fremmødte. Kampen står nemlig om de mere end 750 milliarder kroner, som spilindustrien årligt omsætter for”, fortæller Morten Nielsen, der er formand for Multimedieforeningen.

Virtual reality stormer frem
Det helt store buzzword på årets E3 messe var virtual reality, hvor giganterne Sony og Microsoft begge er på vej med ny banebrydende teknologi.

Microsoft præsenterede HoloLens, der viser interaktive 3D hologrammer for brugeren og med Sonys Project Morpheus træder spilleren helt ind i spillets verden.

Nyt dansk Hitman spil på vej
En af de største overraskelser på årets E3 messe, var lanceringen af et nyt dansk Hitman-spil til verdensmarkedet.

Hitman serien, der udvikles af IO Interactive på Kalvebod Brygge, har solgt over 10 mio. eksemplarer og er en af Danmarks største kultur-eksport succeser gennem tiderne.

Store spil på vej
Hitman udkommer før jul og skal kæmpe med de største internationale spil, der blev fremvist på E3. Forventningerne er store til spil som Star Wars Battlefront, Uncharted 4, Assassins Creed Syndicate, Dark Souls 3, Fallout 4 og Halo 5: Guardians.

Større end film og musik
Computerspil forventes at omsætte for hele 750 milliarder kroner i 2015. De interaktive spil har for længst overhalet biograffilm og er langt større end den samlede musikbranche.

Hele familien spiller med
Den enorme verdensomspændende succes skyldes bl.a. at computerspil ikke længere kun er før børn. Den gennemsnitlige computerspiller er i dag over 31 år og de fleste populære spil henvender sig i dag til hele familien, der bruger computerspil som familiens sociale samlingspunkt. 48 procent af alle computerspillere er kvinder.